Už takmer dve desaťročia majú pacienti právo na slobodný výber lekára, poskytovateľa. Kým niektorí pacienti za tým vidia pozitíva, iní preto blúdia v systéme. O riešeniach tohto problému cez lepší manažment a definovanie cesty pacienta dnes diskutujú zástupcovia ministerstva, poisťovní, výrobcov liekov a zdravotníckych pomôcok, aj zdravotníci a pacienti na Šiestej celoslovenskej pacientskej konferencii Asociácie na ochranu práv pacientov.
Pacient blúdiaci od dverí k dverám, prekladanie či prevážanie pacienta vo vážnom stave z oddelenia na oddelenie, z nemocnice do nemocnice, aj taká je prax v slovenskom zdravotníctve. „Boli časy, keď pacient presne vedel, ku ktorému lekárovi, do ktorej nemocnice v rámci spádovej oblasti má ísť a aj sa tam dostal,“ spomína Mária Lévyová, prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov. „Dnes dostanete výmenný lístok a hľadajte si lekára alebo nemocnicu, kde vás skôr vyšetria, zoperujú. Mnohí pacienti sú odmietnutí, pretože lekári už neprijímajú nových pacientov, mnohé nemocnice sú personálne poddimenzované a kapacitne preťažené, môžu tak rovnako odmietnuť plánovanú starostlivosť. V tom lepšom prípade dostanú pacienti aspoň termín, aj keď neraz o pol roka či rok, niektorí aj neskôr. Musia tak žiť v neistote a bolestiach,“ opisuje súčasnú situáciu.
Efektívny manažment a definovanie cesty pacienta bude ešte naliehavejšou témou, ak nedôjde k dohode medzi vládou a Lekárskym odborovým združením a zo systému už o pár dní odídu stovky lekárov. „Veríme, že vláda aj lekári napokon pristúpia ku kompromisom a dospejú k dohode,“ hovorí M. Lévyová. Zároveň dodáva, že ak by k dohode nedospeli, pacienti od ministerstva zdravotníctva očakávajú krízový plán, ktorý im zabezpečí dostupnosť nemocničnej zdravotnej starostlivosti, či už na Slovensku, alebo v prihraničných oblastiach.
Paradoxom je, že aj napriek množstvu dát, ktoré hovoria o tom, kde, koľko lekárov, v akom veku pracuje, aké majú ordinačné hodiny, čakacie doby, nikto na Slovensku nie je schopný plošne nastaviť cestu pacienta a zefektívniť jeho manažment. „Manažment a cesta pacienta musia mať svoje pravidlá, pružne regulované a efektívne dostupné mechanizmy. Je dôležité, aby sa v prvom rade riadne legislatívne ukotvili, až následne sa môžu aplikovať na jednotlivých úrovniach,“ vysvetľuje 1. viceprezidentka AOPP Elena Marušáková. Tým by sa podarilo jasne definovať liečebný proces, kompetencie a najmä cestovnú mapu pacienta, z ktorej by bolo zrejmé, za akých podmienok a v ktorom zdravotníckom zariadení bude pacient liečený.
Cieľom aktuálneho 6. ročníka pacientskej konferencie je nájsť prienik v očakávaniach, problémoch a riešeniach manažmentu a cesty pacienta na všetkých úrovniach v systéme. Tie sa totiž môžu líšiť z pohľadu regulátora, zdravotných poisťovní, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, výrobcov liekov a zdravotníckych pomôcok aj samotných pacientov. „Zlepšením manažmentu a sprehľadnením cesty pacienta budeme vedieť lepšie zabezpečiť potrebnú zdravotnú starostlivosť v primeranom čase. A to, či hovoríme o diagnostike alebo liečbe. Správne investované peniaze do zdravotnej starostlivosti vždy znamenajú lepšie zdravie pre pacienta aj pre celú spoločnosť,“ hovorí E. Marušáková. V súčasnosti neprehľadné a nejasné pravidlá dostávajú do ambulancií lekárov a do nemocníc aj tých pacientov, ktorým v rámci ich špecializácie nevedia reálne pomôcť a ukracujú tak lekára o čas, ktorý by mohol venovať ďalším pacientom.
O očakávaniach a možnostiach zlepšenia manažmentu a cesty pacienta budú počas prvého dňa konferencie diskutovať zástupcovia kľúčových inštitúcií a organizácií v slovenskom zdravotníctve aj pacienti v štyroch paneloch. Po pohľade regulátora, zdravotných poisťovní, ambulantných a nemocničných poskytovateľov na túto problematiku dostanú slovo lekárnici a výrobcovia liekov, zdravotníckych pomôcok. V treťom diskusnom paneli sa do centra záujmu dostanú najkrehkejší pacienti a následná zdravotná starostlivosť. Prvý deň dvojdňovej konferencie uzavrie diskusia zameraná na vzdelávanie a inovácie v zdravotníctve.
Druhý deň konferencie bude venovaný manažmentu a ceste pacienta v rámci jednotlivých diagnóz, ktorú predstavia zástupcovia pacientskych organizácií. Dvojdňová konferencia vyvrcholí diskusiou pacientov s partnermi konferencie a politikmi o potrebách zmien v oblasti zlepšenia manažmentu a cesty pacientov.
Konferencia sa koná pod záštitou ministra zdravotníctva SR MUDr. Vladimíra Lengvarského, MPH a pod odbornou záštitou rektora Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave prof. MUDr. Petra Šimka, CSc.
6. ročník celoslovenskej pacientskej konferencie podporili:
Generálny partner – Agel
Hlavný partner – Dôvera zdravotná poisťovňa
Partneri – Abbvie, Novartis, Pfizer, ALK, Biogen, Janssen, UCB, Gedeon Richter, MSD, Takeda, Amgen, AIFP, Roche, GENAS, Boehringer Ingelheim, Pittel+Brausewetter, SK+MED, Union zdravotná poisťovňa, Abbott, Všeobecná zdravotná poisťovňa, Svet zdravia, Asociácia Laboratórií, Abena, Hartmann
Mediálni partneri – ta3, Bedeker zdravia, Sestra, Zdravotnícke noviny, Rádio Regina západ, woman.sk, Devínskonovoveská televízia
Zdroj: AOPP, TS
- ŠÚKL informuje o minimalizácii závažných vedľajších účinkov pri liekoch obsahujúcich pseudoefedrín
- Skupina AGEL SK má novú hovorkyňu
- MIKULÁŠSKA KVAPKA KRVI
- Slovensko odmietlo skrátenie obdobia pripomienkovania Medzinárodných zdravotných predpisov
- Do výbavy bánovskej nemocnice pribudol nanoartroskop: Moderná metóda prispeje k výraznému zrýchleniu diagnostického procesu
- Novinka, ktorá výrazne redukuje odber krvi u novorodencov
- Ministerstvo zdravotníctva upozorňuje na ukončenie fungovania mobilných aplikácií GreenPass, OverPass a OverPass Special
- Alfou a omegou je pohyb
- Šankova dlhá cesta k zdraviu
- Štátny ústav pre kontrolu liečiv (ŠÚKL) upozorňuje na správny postup pri výdaji liekov na lekársky predpis
- Lekár ako stredoveký poddaný, alebo veď ste prisahali na Hippokrata
- Manažment opatrení v súvislosti s epidemickou situáciou je aktuálne plne v kompetencii jednotlivých nemocníc
- Medici pripravujú ďalšiu osvetovú akciu zameranú na mužské zdravie „MOVEMBER 2023“
- Ministerstvo zdravotníctva zruší platnosť usmernenia k zmene pohlavia
- ŠÚKL upozorňuje na dôležitosť správneho užívania antibiotík, ako aj na ich dostupnosť počas zimnej sezóny
- Ministerstvo zdravotníctva zabezpečilo ďalšie vakcíny pre deti proti hepatitíde A
- Obrovský úspech ortopédov Nemocnice AGEL Košice-Šaca: Live prenos z unikátnej operácie si pozreli špecialisti z celého sveta
- Zaviazali sme sa odpolitizovať zdravotníctvo konať transparentne a nediskriminačne, preto ministerka Zuzana Dolinková rešpektuje odporúčanie Rady pre tvorbu siete
- MOVEMBER je o prevencii napriek absencii ťažkostí
- Popradská nemocnica má nový spôsob liečby hrubého čreva
- Aké zmeny v delegovanom predpisovaní nastali od prvého augusta?
- Detská fakultná nemocnica s poliklinikou v Banskej Bystrici získa 604-tisíc eur na svoju modernizáciu
- Pľúcna ambulancia bánovskej nemocnice vykonáva špeciálne vyšetrenia, ktoré prispeli k skvalitneniu diagnostiky
- Ministerka zdravotníctva Zuzana Dolinková a podpredseda vlády pre Plán obnovy a odolnosti a využívanie eurofondov Peter Kmec: Projekty a investície financované z Plánu obnovy budú pokračovať
- ŠÚKL v rámci MedSafetyWeek: Nahlásením nežiaducich účinkov môže každý prispieť k zvýšeniu bezpečnosti liekov
- Saudská Arábia, kráľovstvo v pohybe zmien
- Popradská nemocnica má svoj antibiotický manuál
- Svetový deň Alzheimerovej choroby – Úsilie smeruje ku skvalitneniu života a zmierneniu zdravotných a sociálnych dopadov
- Voľby sú pohľad do zrkadla
- Prečo sa venujem liečbe obezity v ambulancii gynekologičky
- Hrdinské činy lekárov v Povstaní
- Ministerka zdravotníctva rokovala o aktuálnej situácii v pediatrii
- Samovyšetrenie prsníkov a absolvovanie preventívnych prehliadok je dôležitejšie, ako si ženy myslia,“ hovorí v rámci kampane Pink október primárka bánovskej nemocnice
- Prečo sa venujem liečbe obezity v ambulancii gynekologičky
- Viete, o čom rozmýšľa a čo všetko zvažuje lekár, ktorý zachraňuje životy?
- Ministerka zdravotníctva sa zoznamovala so zamestnancami úradu
- Oblečme sa do bodiek a podporme pacientov s psoriázou
- Popradská nemocnica: ,,Pre našich lekárov urobíme všetko, aby boli najlepší“
- Pre pacientov s cirhózou pečene sme zaviedli život zachraňujúci výkon
- Zvolenská nemocnica otvorila nové nadštandardné oddelenie