Vznik a zánik právnych vzťahov pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti medzi pacientom a poskytovateľom

Počas života sme neustále obklopovaní právnymi vzťahmi. Výnimkou nie je ani poskytovanie zdravotnej starostlivosti (ZS). V tomto článku si najprv priblížime ako vzniká právny vzťah medzi pacientom a poskytovateľom ZS. Zodpovieme otázku, kedy poskytovateľ ZS nie je povinný uzavrieť dohodu s pacientom a tiež si povieme, aké sú možnosti odstúpenia od dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.

KEDY PRÁVNY VZŤAH MEDZI LEKÁROM A PACIENTOM VZNIKÁ?
Trvanie právneho vzťahu, ktorý sa týka poskytovania ZS je rámcované dohodou o poskytovaní ZS a jej ukončením. Na úvod si potrebujeme uviesť právny základ, z ktorého budeme ďalej vychádzať. Pre oblasť úpravy právnych vzťahov pri poskytovaní ZS budeme vychádzať z §12 zákona o zdravotnej starostlivosti (č. 576/2004 Z. z.). Východiskom pre začatie poskytovania zdravotnej starostlivosti pacientovi je uzavretie dohody o poskytovaní ZS. Až uzavretím dohody vzniká právny vzťah z ktorého vyplývajú určité práva a povinnosti.

Zákon o zdravotnej starostlivosti ale v §6 ods. 9 pamätá aj na situácie iné, ako samotná dohoda o poskytovaní ZS, ktoré zakladajú vznik právneho vzťahu medzi pacientom a poskytovateľom ZS. Ide o nasledujúce situácie:

  • Poskytnutie neodkladnej ZS, ktorá vyžaduje okamžitý zákrok,
  • Uloženie ochranného liečenia, detencie alebo poskytnutie ZS na základe rozhodnutia súdu,
  • Poskytnutie ústavnej starostlivosti osobe, ktorá šíri prenosnú chorobu ohrozujúcu jej okolie,
  • Poskytnutie ZS, keď ide o osobu, ktorá v dôsledku duševnej poruchy, alebo s jej príznakmi, ohrozuje seba alebo svoje okolie, alebo ak hrozí závažné zhoršenie jej stavu.

V týchto situáciách nie je, vzhľadom na ich závažnosť, priestor na podpísanie dohody o poskytovaní ZS a z tohto dôvodu sa tu právny vzťah zakladá ich vznikom.

V AKEJ FORME MÔŽE BYŤ DOHODA UZAVRETÁ?
Dohoda o poskytovaní ZS je právnym úkonom a pre jej platné uzatvorenie je nutné zohľadniť jej formu požadovanú zákonom. Zákon pri požadovanej forme rozlišuje medzi dohodou o poskytovaní všeobecnej ambulantnej ZS a ostatnými formami poskytovania ZS. Povinnosť uzavrieť dohodu v písomnej forme ukladá len pri poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti, a to najmenej na 6 mesiacov. Pre ostatné formy poskytovania ZS forma stanovená nie je, a teda pre poskytovanie ZS postačuje uzavrieť dohodu aj ústne. Aby dohoda bola platná, musí v nej byť vyjadrená vôľa uzatvoriť takúto dohodu. Takúto vôľu vieme prejaviť buď v písomnej alebo ústnej forme. Naša vôľa musí byť slobodná a vážna. To znamená, že nikto nemôže pacienta nútiť uzatvoriť ju, či už nejakým fyzickým alebo psychickým donútením. Vážnosť ďalej reflektuje úmysel, byť dohodou skutočne viazaný. Ďalšou podstatnou náležitosťou pre platné uzavretie dohody je to, aby bol pacient spôsobilý k tomuto právnemu úkonu. To je dôležité podotknúť najmä v prípade maloletých pacientov alebo ak ide o osobu, ktorá je obmedzená v spôsobilosti k niektorým právnym úkonom.

KEDY POSKYTOVATEĽ ZS NEMUSÍ UZAVRIEŤ DOHODU O POSKYTOVANÍ ZS?
V praxi môžu vznikať okolnosti, na základe ktorých môže dôjsť k odmietnutiu uzavretiu dohody zo strany poskytovateľa ZS. Zákonným východiskom je §12 ods. 2 zákona o zdravotnej starostlivosti. Poskytovateľ ZS môže odmietnuť návrh na uzavretie dohody len, ak by došlo k naplneniu niektorého z troch zákonných dôvodov. Poskytovateľ ZS však nemôže odmietnuť poskytnúť neodkladnú zdravotnú starostlivosť.

  1. Prvým dôvodom je skutočnosť, ak by uzavretím takej dohody poskytovateľ ZS už prekročil svoje únosné pracovné zaťaženie. To, či by k prekročeniu únosného pracovného zaťaženia došlo, je na posúdení samosprávneho kraja, teda v podzákonných predpisoch nejakú definíciu tohto pojmu nemáme. Avšak v zmysle 12 ods. 4 zákona o zdravotnej starostlivosti musíme zároveň dodať, že poskytovateľ ZS nemôže odmietnuť návrh na uzavretie dohody s osobou, ktorá má v obvode ambulancie trvalý alebo prechodný pobyt.

  2. Ďalšia situácia sa týka narušenia osobného vzťahu medzi pacientom, alebo jeho zástupcom, a zdravotným pracovníkom. Zdravotný stav by mal byť hodnotený objektívne. Situáciám, v ktorých by nebolo zaručené objektívne zhodnotenie zdravotného stavu, treba predchádzať. Preto je druhým dôvodom na odmietnutie uzavretia dohody o poskytovaní ZS aj osobný vzťah, ktorý nezaručuje poskytnutie objektívneho zhodnotenia zdravotného stavu zo strany zdravotníckeho pracovníka. Či už vo vzťahu k pacientovi alebo k jeho zákonnému zástupcovi.

  3. Tretí dôvod pre odmietnutie uzavretia dohody o poskytovaní ZS zakladá osobné presvedčenie zdravotníckeho pracovníka. Každý z nás má svoje vlastné osobné presvedčenia, ktoré sú chránené ústavou a v prípade zdravotníckych pracovníkov aj etickým kódexom. Pre ich uplatnenie je zdravotnícky pracovník, v zmysle etického kódexu o svojej výhrade vo svedomí, povinný informovať zamestnávateľ a rovnako aj pacienta. Za výhradu vo svedomí alebo osobné presvedčenie, však, nemôžeme považovať čokoľvek. Ide len o zákroky súvisiace s reprodukciou, a to o umelé prerušenie tehotenstva, sterilizáciu a asistovanú reprodukciu.

Odstúpenie od dohody

Ak sme sa rozhodli, že chceme dohodu o poskytovaní ZS ukončiť, je potrebné to dať druhej strane vo vhodnej forme na vedomie. Inštitút odstúpenia môže využiť rovnako poskytovateľ, ako aj pacient. Poskytovateľ môže od dohody odstúpiť z dvoch dôvodov, ktoré uvádza §12 ods. 9 zákona o zdravotnej starostlivosti. Prvým je vyššie spomenuté prekročenie únosného zaťaženia a druhým je dôvod narušenia osobného vzťahu s pacientom, alebo jeho zákonným zástupcom, ktorý by nezaručoval objektívne posúdenie zdravotného stavu. Pacient má pri ukončení tohto právneho vzťahu možnosti širšie. Pacient môže od dohody o poskytovaní ZS odstúpiť aj bez uvedenia dôvodu. Pre pacienta a aj poskytovateľa platí, že odstúpenie musí byť podané v písomnej forme.


Foto: Freepik

Lekárske noviny apríl/2024

Mgr. Lenka Kavarniková
h&h PARTNERS, advokátska kancelária s.r.o.

Bc. Martina Martiníková
h&h PARTNERS, advokátska kancelária s.r.o.




Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *