Môže lekár poskytovat’ zdravotnú starostlivost’ v domácom prostredí pacienta?

ÁNO, ALE POZOR NA JEJ ZÁKONNÉ PODMIENKY

Ambulantná zdravotná starostlivosť sa vo všeobecnosti poskytuje priamo v ambulancii, a to počas schválených ordinačných hodín. Zákon o zdravotnej starostlivosti (z. č. 576/2004 Z. z.) však umožňuje poskytovanie zdravotnej starostlivosti aj v domácom prostredí alebo v inom prirodzenom prostredí pacienta. Takúto starostlivosť zákon označuje ako domáca starostlivosť. Kedy je však možné domácu starostlivosť poskytovať? Poďme sa spolu na to pozrieť.

PRIMÁRNE SA ZDRAVOTNÁ STAROSTLIVOSŤ POSKYTUJE POČAS ORDINAČNÝCH HODÍN
Každá ambulancia má svoje ordinačné hodiny, počas ktorých sa poskytuje pacientom ambulantná zdravotná starostlivosť priamo v ambulancii. Ordinačné hodiny musia byť schválené samosprávnym krajom. Z hľadiska rozsahu, jedine všeobecné ambulancie musia mať minimálne 35 ordinačných hodín za týždeň. Inak nie je stanovený minimálny rozsah ordinačných hodín. Je však potrebné upozorniť na to, že v rámci zmluvných vzťahov s poisťovňami môže mať ambulancia predsa len stanovený minimálny rozsah ordinačných hodín za týždeň, ale to by vyplývalo z požiadavky zdravotnej poisťovne.

Okrem riadnych ordinačných hodín existujú ešte aj doplnkové ordinačné hodiny, ktoré sú v podstate nad rámec riadnych ordinačných hodín. Tiež musia byť schválené samosprávnym krajom, ale legislatíva pre ich zavedenie stanovuje viacero podmienok a v podstate využíva ich naozaj veľmi málo poskytovateľov.

Primárne sa teda zdravotná starostlivosť poskytuje pacientom v ambulancii, a to počas ordinačných hodín, resp. počas doplnkových ordinačných hodín. Zákon o zdravotnej starostlivosti však hovorí aj
o možnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti mimo ambulanciu, a to priamo v domácom alebo inom prirodzenom prostredí pacienta. V tomto prípade hovoríme o tzv. domácej starostlivosti (§ 8 ods. 10 zákona o zdravotnej starostlivosti).

KEDY MOŽNO POSKYTOVAŤ DOMÁCU STAROSTLIVOSŤ?
Zákon o zdravotnej starostlivosti vymedzuje, že domáca starostlivosť sa poskytuje mimo ordinačných hodín a vždy iba na žiadosť pacienta. To sú dva hlavné aspekty domácej starostlivosti, ktoré musia byť splnené. Je však potrebné podotknúť, že aj keď pacient požiada lekára o to, aby mu poskytol zdravotnú starostlivosť u neho doma po skončení riadnych ordinačných hodín, poskytovanie domácej starostlivosti nie je povinnosťou, ale iba možnosťou lekára.

DOMÁCU STAROSTLIVOSŤ SI HRADÍ PACIENT SÁM!
Otázku úhrady za domácu starostlivosť rieši priamo zákon o zdravotnej starostlivosti, ktorý hovorí, že domácu starostlivosť si hradí pacient sám, a to podľa cenníka všetkých zdravotných výkonov ambulancie. Čiže, aj keby boli pacientovi počas domácej starostlivosti poskytnuté výkony, ktoré sú inak hradené z verejného zdravotného poistenia, tak poisťovňa v danom prípade výkony neuhrádza, ale za zdravotnú starostlivosť platí priamo pacient. Výnimku však tvoria lieky/zdravotnícke pomôcky/dietetické potraviny predpísané počas domácej starostlivosti, ktoré zdravotná poisťovňa pacientovi uhrádza. Aj keď zdravotná poisťovňa neuhrádza domácu starostlivosť, tak ambulancia poskytuje zdravotnej poisťovni informácie o tom, ktorému pacientovi a aké výkony poskytla počas domácej starostlivosti. Takýmto spôsobom sa vytvoril kontrolný mechanizmus toho, aby zo strany pacienta nedochádzalo k dvojitej úhrade za poskytnutú zdravotnú starostlivosť.

V prípade domácej starostlivosti sa ako dôležitý vidí práve správne nakoncipovaný cenník ambulancie. Ambulancia môže v prípade domácej starostlivosti v cenníku určiť rôzny spôsob určovania ceny za ňu. Buď je to tak, že v cenníku má ambulancia nacenený každý jeden výkon a podľa toho, aké výkony sa pacientovi realizovali pri domácej starostlivosti, sa spočíta pacientovi cena podľa ceny daných výkonov. Prípadne si ambulancia určí nejakú paušálnu sumu za jednu návštevu v rámci domácej starostlivosti alebo si môže určiť hodinovú sadzbu za poskytovanie domácej starostlivosti. Dôležité je však to, aby to bolo uvedené v cenníku. Do cenníka si môže ambulancia dať aj náhradu nákladov, ktoré jej vznikajú v súvislosti s domácou starostlivosťou, a to napr. náhradu za km a pod.

Netreba však okrem správne nastaveného cenníka zabúdať aj na povinnosť vydať pacientovi doklad o úhrade. V prípade poskytovania zdravotnej starostlivosti sa vyžaduje, aby bola na účtovanie platieb využívaná elektronická registračná pokladnica. V dnešnej dobe existuje viacero možností, ako to účtovanie realizovať efektívne a jednoducho, a to prostredníctvom virtuálnej registračnej pokladnice v počítači alebo priamo v termináli.

DOMÁCA STAROSTLIVOSŤ A ZDRAVOTNÁ DOKUMENTÁCIA
Zdravotná dokumentácia je základným pilierom poskytovania zdravotnej starostlivosti. To platí aj v prípade domácej starostlivosti. Domáca starostlivosť musí byť zapísaná v zdravotnej dokumentácii pacienta, pričom zákon o zdravotnej starostlivosti určuje, že v rámci zápisu sa uvedie (§ 19 ods. 7 zákona o zdravotnej starostlivosti):

  • poučenie pacienta, že ide o zdravotnú starostlivosť uhrádzanú priamo pacientom podľa cenníka ambulancie,
  • výška úhrady za poskytnutie domácej starostlivosti
  • poučenie o možnosti poskytnutia zdravotnej starostlivosti uhrádzanej z verejného zdravotného poistenia mimo domácej starostlivosti.

V rámci zápisu do zdravotnej dokumentácie pacienta je potrebné zaznamenať aj informáciu, že si o ňu požiadal sám pacient. Zápis o domácej starostlivosti musí potvrdiť pacient svojim podpisom.

Ak pacientovi odporučíte ďalšiu zdravotnú starostlivosť, zaznamenajte to minimálne v jeho zdravotnej dokumentácii

Otázka rozsahu výkonov, ktoré sa budú realizovať počas domácej starostlivosti, je otázkou odbornou. Základnou povinnosťou zdravotníckych pracovníkov je poskytovať zdravotnú starostlivosť v súlade so zákonom, a teda v súlade so stavom lege artis. Preto je výlučne priamo na zdravotníckom pracovníkovi, aké výkony bude realizovať. Je však potrebné uvedomiť si, a aj pacienta vopred poučiť, ak by si jeho zdravotný stav vyžadoval realizáciu výkonov v ambulancii, ak tieto nie je možné vykonať mimo ambulancie. Taktiež v prípade, ak po poskytnutí domácej starostlivosti zhodnotí lekár, že je potrebné, aby pacientovi boli realizované ďalšie výkony, či už priamo v jeho ambulancii alebo u iného špecialistu, je potrebné o tom pacienta upovedomiť a najlepšie urobiť aj záznam do zdravotnej dokumentácie pacienta, ktorý pacient potvrdí svojim podpisom. Ak pacient odmietne odporúčania lekára, aj to považujeme za dôležité zaznamenať minimálne v zdravotnej dokumentácii daného pacienta.


Foto: Freepik

Lekárske noviny marec/2024

Mgr. Lenka Kavarniková
h&h PARTNERS, advokátska kancelária s.r.o.

JUDr. Ivan Humeník, PhD.
h&h PARTNERS, advokátska kancelária s.r.o.




Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *