Darujeme vám čas na zdravie: Známe slovenské tváre počas Movembra opäť motivujú k prevencii proti rakovine prostaty

Počas novembra každoročne prebieha celosvetová kampaň Movember, ktorá vyzýva mužov na preventívne urologické prehliadky. Častou mužskou  výhovorkou na otázku, prečo neabsolvujú pravidelné vyšetrenie u urológa, je: „nemám čas.” Tento rok sa preto Slovenská urologická spoločnosť s partnermi rozhodla s podobnými výhovorkami symbolicky skoncovať a ľuďom prostredníctvom výzvy na www.dalsom.sk tento drahocenný čas venovať. Známi moderátori, športovci, dokonca aj politici sa tak pridávajú k urológom a pri príležitosti Movembra spúšťajú štvrtý ročník kampane „Dal som to“.

Slováci návštevu urológa dlhodobo zanedbávajú

Odhaduje sa, že na Slovensku trpí rakovinou prostaty takmer 9 000 Slovákov, pričom ročne pribúda viac ako 2 000 nových pacientov. Prevencia, vrátane včasnej diagnostiky tohto ochorenia, je podľa odborníkov kľúčová pre život pacienta. Slovenská urologická spoločnosť preto dlhodobo upozorňuje, že slovenskí muži prevenciu podceňujú a preventívne urologické prehliadky zanedbávajú. „Rakovina prostaty patrí medzi najčastejšie zhubné ochorenia u mužov po päťdesiatke. Na preventívnu urologickú prehliadku, ktorá môže pomôcť včas odhaliť ochorenie, však chodí na Slovensku len malé percento mužov v rizikovom veku,“ opisuje situáciu doc. MUDr. Ivan Minčík, PhD., prezident Slovenskej urologickej spoločnosti. Vďaka včasnej diagnostike a novým možnostiam liečby pritom podľa odborníkov existuje vysoká šanca na úplné vyliečenie.

Koniec výhovorkám: darujeme vám čas na zdravie

Napriek snahe odborníkov sa čísla v prevencii na Slovensku dlhodobo nezlepšujú. Pomôcť by mohla nová kampaň. „Vidíme, že naše Movembrové kampane majú zmysel. Aj vďaka nim sa každým rokom zvyšuje povedomie o tomto ochorení. Prax nám však ukazuje, že napriek tomu muži preventívne prehliadky odkladajú a odôvodňujú si to známou výhovorkou: „nemal som čas“. Rozhodli sme sa preto, že mužom tento najdôležitejší čas – čas na vlastné zdravie – darujeme,“ vysvetľuje zámer najnovšej kampane prezident Slovenskej urologickej spoločnosti. Známi Slováci sa tak budú snažiť ľudí odbremeniť od bežných, časovo náročných povinností. Nielen muži, ale aj ženy, ktoré sú pre tému prevencie dôležité, tak podľa organizátora kampane môžu využiť venovaný čas na zmysluplnejšie veci. Napríklad na otvorený rozhovor so svojim blízkym o dôležitosti prevencie a urologickej prehliadky alebo na samotnú návštevu urológa.

Na boj proti rakovine prostaty sa pridávajú viacerí ambasádori

Počas novembra tak verejnosť bude môcť prostredníctvom súťaže na www.dalsom.sk získať čas od viacerých známych slovenských tvárí. Okrem nich sa do kampane už pravidelne pridávajú aj viacerí dlhoroční partneri – Liga proti rakovine, značka Fusakle, či spoločnosť Janssen. Tento rok preventívnu kampaň urológov prvýkrát oficiálne podporilo aj Ministerstvo zdravotníctva SR a Slovenský zväz ľadového hokeja. „Teší nás, že do kampane sa každým rokom pripája čoraz viac partnerov z rôznych odvetví. Aj vďaka tomu sa nám postupne darí spoločne zvyšovať povedomie o prevencii a onkourologických ochoreniach na Slovensku,” uzatvára doc. Minčík.

Do kampane na www.dalsom.sk sa môže prihlásiť každý do 30. novembra 2021. Do súťaže svoj čas venujú:

  • Moderátorka a influencerka Veronika Cifrová Ostrihoňová
  • Herečka a spisovateľka Kristína Tormová
  • Minister zdravotníctva SR – Vladimír Lengvarský
  • Moderátori Viktor a Adela Vinczeovci
  • Šéfkuchár Michal Konrád a Bao Brothers
  • Prezident Slovenského zväzu ľadového hokeja – Miroslav Šatan
  • Značka Fusakle
  • Liga proti rakovine

V prípade, ak sa chcete poradiť s konktrétnym Vašim problémom, môžete kontaktovať i bezplatnú Onkoporaďnu Ligy proti rakovine na t.č. 0800 11 88 11, kde je k dispozícii každý utorok od 15.00 do 17.00 onkourológ prof. Kliment.

Zdroj: Slovenská urologická spoločnosť, TS

Foto: Freepik




Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *